You are here: E-handel og webshop Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering

E-mail Print PDF

Konverteringsoptimering drejer i al sin enkelthed om at få omsat flere af dine besøgende på din webshop til egentlige kunder. En konverteringsrate kan bedst forklares som det antal af kunder, der på din webshop foretager et køb. En konverteringsrate kan for nogen brancher ligge på 1-2% mens den for andre kan ligge på 7-8% eller mere, hvis man eksempelvis handler med nicheprodukter. Lad os antage, at du har en konverteringsrate på 1% i din webshop og en omsætning på 100.000 kr. Forestil dig så at få skruet på en række parametre på din webshop og få forøget din konverteringsrate til bare 2% - det betyder en fordobling og dermed en omsætning på 200.000 kr.!

Ofte er det ganske få ting, der skal til for at forøge en konverteringsrate, når man laver konverteringsoptimering. I andre tilfælde skal der større indgreb til, f.eks. implementering af flere betalingsmetoder, som din målgruppe måtte foretrække.

Efterhånden lidt for ofte ser jeg, at webshopejere søger efter søgemaskineoptimering af deres webshops for at forøge salget. Og omend dette også er uhyre vigtigt, hjælper det ikke meget at have evne til at trække en masse brugbar trafik ind til ens webshop, hvis kunderne ikke kan finde rundt på webshoppen, eller webshoppen ikke tilbyder de betalingsmetoder, som kunderne efterspørger. I mange tilfælde kan produktsortimentet også være med til at sætte en hindring på konverteringer, hvis man ikke finder det man søger. Derfor er det vigtigt, at man ikke udelukkende kigger på "tekniske forhindringer" i form af websitets opbygning, når man taler konverteringsoptimering - man skal hele vejen rundt.

Når jeg laver konverteringsoptimering laver jeg en analyse af hele din webshop eller website. Og en konverteringsoptimering er ikke noget man kun foretager på en webshop, omend effekten vil være nemmere at måle på en webshop. Et website uden mulighed for e-handel kan også have brug for konverteringsoptimering - f.eks. antallet af folk, der tilmelder sig en kundeklub, tilmelder sig sociale medier, kontakter en af dine sælgere osv. Jeg vil gennemteste din webshop eller website for at finde faktorer der kan være med til at hindre konverteringer, og analysen vil udmunde i en skriftlig rapport til dig.

Kontakt mig og få en uforpligtende snak.